Definicja opornika
Opornik, rezystor (z łac. resistere, stawiać opór) ? najprostszy element bierny obwodu elektrycznego, wykorzystywany jest do ograniczenia prądu w nim płynącego. Jest elementem liniowym: występujący na nim spadek napięcia jest wprost proporcjonalny do prądu płynącego przez opornik. Przy przepływie prądu zamienia energię elektryczną w ciepło. Idealny opornik posiada tylko jedną wielkość, która go charakteryzuje ? rezystancję. W praktyce występuje jeszcze pojemność wewnętrzna oraz wewnętrzna indukcyjność, co, np. w technice wysokich częstotliwości (RTV), ma duże znaczenie (jest to tzw. pojemność oraz indukcyjność pasożytnicza). W technologii bardzo wysokich częstotliwości ? kilkuset megaherców (MHz) i powyżej ? właściwości pasożytnicze typowego rezystora muszą być traktowane jako wartości rozproszone, tzn. rozłożone wzdłuż jego fizycznych wymiarów (zobacz: schemat zastępczy).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opornik
Kontrolowanie stanu auta podstawą jego działania
Jeśli nasze auto ma być sprawne, konieczne będzie regularne i rzetelne kontrolowanie jego stanu przez doświadczone osoby. Nie zawsze uda się to zrobić prosto i szybko, dlatego najlepiej będzie w tym celu udawać się do specjalnych warsztatów, w których poza wyszkolonymi osobami znajdą się także odpowiednie narzędzia pozwalające w kompleksowy sposób sprawić kondycję naszego samochodu. Aby wszystko przebiegało sprawnie, najlepiej będzie oczywiście ustalić sobie plan wizyt w danym miejscu i na bieżąco sprawdzać kiedy warto będzie wybrać się do mechanika. Jeśli podejdziemy do tego odpowiedzialnie, z pewnością uda nam się zachować dobrą sprawność naszego samochodu przez bardzo długi czas i uniknąć niechcianych komplikacji.
Wał korbowy - co to?
Wał korbowy (lub wał wykorbiony) ? rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.
Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwyczajowo wałem korbowym nazywa się wał będący częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i podobnych im urządzeń.
W budowie wału korbowego wyróżnić można czopy główne(1), leżące w osi łożysk wału i o trochę mniejszym przekroju czopy korbowe(2), oddalone od tej osi.
Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Wały korbowe odkuwane są ze stali węglowej bądź rzadziej ze stali stopowej. Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy